Selecteer een pagina

Door: Wijnand

In januari 2016 word ik gebeld door Johan, een recruitment consultant. Hij is zelf op zoek naar een recruiter voor een interim-functie op de personeelsafdeling van een verzekeraar. Ik werk op dat moment nog niet fulltime voor InsideStory, ik heb jaren ervaring in de detachering en geld moet ook verdiend worden, dus mijn oren spitsen zich. Johan en ik schakelen snel. Functie-inhoud interessant, ervaring relevant, interim-periode perfect en uurtarief ok. Ik herken de rol en de belangen van het bureau en ik ervaar even van de andere kant de typische emoties van iedere kandidaat. Ben ik een schaars goed of een uit een dozijn? Past mijn persoon wel bij de vraag van de opdrachtgever en klikt het wel tussen mij en Johan?

Wij begrijpen elkaar

Dat laatste wordt snel duidelijk in het telefoongesprek. Het klikt. Johan en ik verstaan elkaars taal, hij lijkt mij dit te gunnen, ik stuur hem binnen het uur mijn CV en hij belooft mij snelle en persoonlijke terugkoppeling. Ik vind het oprecht spannend, zomaar ineens ligt er een mooie kans voor mijn neus te glimmen. En Johan en ik begrijpen elkaar, dus ik hoor direct zodra hij wat weet. En als recruiter weet ik dat een recruiter over het algemeen heel snel iets weet…

Een betekenisvolle stilte

En dan wordt het stil. Na een dag stijgt mijn onrust al. Mijn vrouw Hélène probeert me nog gerust te stellen met uitspraken als “het is nog geen 24 uur, wat maak je je nou druk?” Maar ik herken een betekenisvolle stilte als ik haar hoor. Ik zoek de website van het recruitmentbureau nog eens op en stuit daar op de zin: ‘Wij zetten in op een lange termijn relatie met zowel opdrachtgevers als kandidaten’. En ik realiseer me voor hoeveel van dit soort bureaus ik zelf heb gewerkt waar diezelfde waarde op de website stond te pronken. En hoe anders de realiteit was. Sales targets staan op gespannen voet met de tijd en inspanning die nodig is om een lange termijn relatie op te bouwen. Terugbellen naar een kandidaat die het niet gaat worden is tijd weggooien. Die besteedt een consultant liever aan een opdrachtgever, want met mooie vacatures komen de kandidaten vanzelf toch? Ik ben het zelfs best wel eens met die constatering. Soms is iets gewoon zoals het is.

Wees realistisch

Maar waarom dan dat soort gedragsregels of kernwaarden bedenken en breeduit communiceren, terwijl de werkelijkheid daar geen ruimte voor geeft? Kernwaarden worden pas waardevol als ernaar gehandeld wordt. Zeg je het een, maar doe je het ander, dan ben je ongeloofwaardig.  Dat is veel schadelijker voor iedere lange termijn relatie dan eerlijk en realistisch zijn. Na nog een dag pak ik zelf de telefoon en hoor dat Johan diep moet nadenken wie ik ook weer ben. Hij bevestigt wat ik allang weet: een andere kandidaat is geselecteerd. Onder de druk van targets en de snelheid van het recruitersvak heb ik mezelf ook vaak schuldig gemaakt aan dit soort stilzwijgen richting een kandidaat die het niet geworden was. Ook ik en daarmee het bureau  waar ik voor werkte, zullen na zo’n actie dus wel met een korreltje zout zijn genomen. Zonde.

Herkenbaar?

Hoeveel bedrijven ken jij die wel kernwaarden hebben gekozen, maar in de dagelijkse praktijk gedrag laten zien dat het tegenovergestelde is? Of organisaties die wel kernwaarden hebben, maar waar niemand echt weet wat ze nou eigenlijk betekenen voor hun dagelijks werk? Door bewust verhalen en anekdotes met elkaar te delen over hele concrete, goede én slechte voorbeelden zwengel je het gesprek daarover aan. Je creëert met elkaar een gedeeld beeld. Ik zou maar wat graag eens een verhaalsessie houden bij een recruitmentbureau dat die tekst op zijn website heeft staan. Niet om ze de les te lezen, maar om ze te helpen zoeken naar ‘hoe wel’.

“To change a culture, you need to change the stories told.” (Shawn Callahan, Anecdote)

Daarbij gaat het niet alleen over de verhalen die je zelf vertelt over jouw bedrijf, maar ook over de verhalen die anderen over jou vertellen. InsideStory ontwerpt samen met jou de juiste acties om snel en doeltreffend verhalen en voorbeelden gedeeld te krijgen over ‘hoe wel’. Verhalen van jouw collega’s, maar ook verhalen van klanten en relaties die je precies vertellen of jij wel doet wat je zegt. Wij helpen je om met verhalen de kernwaarden echt leven in te blazen en we begeleiden je bij alle gesprekken, workshops en communicatieactiviteiten die daarbij horen.

Herken je de uitdaging die ik hierboven schets in jouw organisatie?

Neem dan nu contact met ons op! 

Kijk op de website voor meer info over wie wij zijn en wat wij doen. 

Pin It on Pinterest

Share This