Selecteer een pagina

Door: Wijnand

Kan jij je de eerste keer nog herinneren? Die allereerste keer dat alles bij elkaar komt? Dat je het wel van de daken kan schreeuwen?! Ik heb het natuurlijk over de eerste keer dat je een vacature wist in te vullen. De eerste keer dat je voelde dat jouw (interne) opdrachtgever én de kandidaat blij waren. Blij met jou, omdat jij ze bij elkaar had gebracht!

Next!

Helaas zwakt dat gevoel over de tijd wat af. Dat is niet raar, want vacatures invullen wordt steeds meer routine voor je. Daarnaast ben je niet met één maar met meerdere vacatures en opdrachtgevers tegelijkertijd bezig. Je zoekt naar potentiële kandidaten volgens een vast patroon en stappenplan, je draait vaak hetzelfde verhaal af, selecteert de paar beste kandidaten en uiteindelijk wordt de vacature ingevuld. Next!

Waarde van en voor de medewerker

Maar standaard en routine voldoen niet meer. Vandaag de dag gaat het om meer dan een baan. Het gaat om gevoel, beleving, drijfveren, betekenisgeving en wat de baan toe kan voegen aan het leven van de kandidaat. In goed Nederlands: EVP (Employee Value Proposition). Daar moet ook jij al op inspelen.

Ervaringen delen met verhalen

Gevoel en beleving zijn nou net die dingen die we lastig rationeel kunnen duiden. Al is het maar omdat voor ieder mens weer anders zijn. Wel kunnen we verbeelden en invoelbaar maken welk gevoel en beleving bij het bedrijf horen die de vacature heeft. Hét (enige) middel hiervoor is het delen van verhalen. Ik schrijf bewust ‘delen’, want het gaat nooit alleen om het vertellen (lees: zenden) van een verhaal. Het gaat om het via verhalen delen van ervaringen.

Verbeelden van gedrag

Gebruik maken van business storytelling dus; het bewust vertellen of oproepen van een gebeurtenis om een gedeeld beeld te creëren van hoe het er bij jou of de ander aan toe gaat. Allemaal storytelling. Maar wel functioneel en doelgericht natuurlijk, want we zijn geen loze praatjesmakers. We verbeelden gedrag van mensen, zodat we elkaar echt op waarde kunnen schatten.

Werve(le)nde verhalen

CareerStories is een nieuw initiatief – powered by business storytelling bureau InsideStory -, van waaruit wij jou helpen om je juiste mensen te vinden en te verbinden aan jouw werkgeversmerk. We gaan samen opzoek naar jouw unieke gezicht en boodschap en naar de verhalen die daarbij horen. Samen, want niemand kent en vertelt jouw verhaal zo goed als jijzelf. Meer weten? www.careerstories.nl

Pin It on Pinterest

Share This